Saturday, December 20, 2008

Di antara kasih seorang ayah dan pegangan agama

Hari ini aku ke sunway pyramid (SP)....ade urusan sambil gi shopping. Takderlah sakan sekadar window shopping : ) . Hari nih, Suasana di SP cukup meriah , terutamanya ia dihiasi indah dengan pelbagai hiasan yang bertemakan Christmas. Anak2ku memohon simpatiku untuk mengambil gambar bersama Santa Claus..... aduuuhhhh deep down dalam hati aku tak berapa suka. Yerlah bergambar dengan ikon kepada satu ajaran selain Islam. Tapi takpalah..... Kemudian timbul lagi satu konflik.... alahai dapat gula2...... yang takda tanda halal. Aku agak particular dalam hal Halal dan tanda logo Halal. Pernah aku suruh isteriku untuk menghadiahkan Pil vitamin untuk kanak-kanak yang tidak bertanda logo halal kepada non muslim. Isteriku memberi alasan yang penjual (beragama Islam ) mengatakan pil itu halal dan tiada tanda halal kerana ia bukan berbentuk cecair atau kapsul. Bagi keluaran dalam bentuk cecair, kapsul dan pastil ....untuk keluaran syarikat tersebut memang ada tanda halal. Jawapan aku ringkas, syarikat yang terkenal itu sepatutnya turut melabelkan tanda halal kepada produk pil tersebut. Hatta ubat gigi pun ada tanda halal sekarang nih, apatah lagi sesuatu untuk di telan. Kasihan isteriku. Tapi dia mengikut nasihatku... Aku tahu dia sayangkan aku. ... I love my wife .. Pn. R..... . Nanti aku tulis tribute untuk die....masa depan.


Berbalik kepada gula2 tadi, anak aku dah excited untuk makan. Perlahan2 aku pujuk anak2 ku. Isteriku juga turut memujuk dan akhirnya pujukan kami berjaya dengan syarat ia akan diganti dengan mainan dan gula2 lain. Alhamdulillah. Mungkin bunyi nya seolah2 aku ini ekstrim, tapi aku tidak dapat lupakan bagaimana kisah saidina Abu Bakar yang sanggup memuntahkan makanan yang di hidangkan oleh seseorang bekas tukang tilik dan juga kisah Umar Ibn Abd Aziz yang merampas epal dari tangan anak tersayang , kerana epal itu adalah harta rampasan perang


wallahua'lam

No comments:

Post a Comment