Sunday, December 28, 2008

awal muharram

Alhamdulillah hari ini adalah malam tahun baru islam. Aku menyambutnya dengan cara yang kurang islamik. Aku tetap membaca doa akhir tahun dan awal tahun tapi dalam versi ku sendiri dan di dalam hati. Tapi yang agak kurang senang pada diriku adalah kerana terlalu melayani kehendak anak2 ku yang ingin menonton wayang.... aduuuhhhhh . aper nih awal muharram di sambut di panggung wayang? MasyaAllah.

Wayang melayu bertajuk brainscan tuh bermula pada pukul 7.00 mlm (masa2 lain dah terlepas, tayangan pukul 9 terlalu lewat ). Aduuuhhhhh, camner nih, takkan na burn sembahyang yang pastinya sesuatu yang menjadi pantang tok nenek aku. So aku bertanya di kaunter sama ada panggung akan ditutup, tidak jawabnya, kalau macam tuh aku putuskan untuk masuk selepas mengerjakan sembahyang maghrib. Cuma aku benarkan isteri (yang uzur ) dan anak2 untuk masuk terlebih dahulu. Alhamdulillah, solat ditunaikan secara berjamaah berimamkan seorang anak muda yang bersuara lunak yang pada hematku adalah pelajar sekolah agama. Alhamdulillah. Apabila keluar dari panggung, ku lihat ada bermacam 2 manusia yang keluar dari pangung2 tuh. Hemmmmm aku melihat ada dua kelompok manusia, ada yang bersolat dulu (sebab bukan aku sorg yang masuk lewat) dan ada yang memandang solat sebagai sesuatu perkara yang ringan. Masya Allah. Aku juga melihat pelbagai perwatakan manusia... hemmmm siapalah aku untuk membuat penilaian, sebab hanya Allah yang Maha Mengetahui penghujung hayat manusia, mungkin insan berdosa di saat ini adalah yang lebih mulia dari aku sipenulis di hujung nyawaku. Semoga Allah memberi hidayah kepada aku dan mereka dan seluruh umat manusia.

1 comment:

  1. Terima kasih untuk entry Derma Organ

    Sangat bermanfaat untuk saya, insyaAllah.

    ReplyDelete