Thursday, January 15, 2009

istidraj atau sihir penggugat iman?

minggu lepas, kalau tak silap aku hari sabtu atau ahad, aku menonton satu rancangan berbahasa mandarin di tv8. Tak silap aku tajuknya unveil the truth. Dalam rancangan tersebut ditunjukkan satu sami di sebuah tokong terkenal kerana kehebatannya menghasilkan azimat budha yang dikatakan dapat melindungkan si pemakainya dari sebarang ancaman fizikal. Azimat yang dibuat berasaskan mentera budha, tulisan2 ghaib dan pelbagai lagi cara mengikut keagamaan budha. Kemuncak dari siri itu adalah pengujian keberkesanan azimat itu oleh beberapa pengunjung kuil dan juga pengacara siri tersebut sendiri. Ujiannya mudah iaityu si penguji akan mengenggam azimat itu dan asid akan di tuangkan di tangan penguji tersebut. Untuk membuktikan kebenaran cecair yang dituang tu adalah asid, maka diletakkan cebisan kain dan juga bekas yang berisi air di bawah tangan si penguji. Ternyatalah tidak ada kesan melecur atau terbakar di jari si penguji sedangkan kain di bawahnya hancur luluh dan wap terbentuk hasil tindak balas asid dan air di dalam bekas.
Masya Allah La hau la wa la quwata illa billah. Sesungguhnya itulah di antara perkataan yang keluar dari bibir aku apabila melihat keajaiban tersebut. Alhamdulillah , aku tidak begitu teruja memandangkan aku tahu itu adalah bentuk istidraj dan sihir yang dibenarkan berlaku dengan izin Allah bagi menyesatkan lagi mereka yang telah sesat. Jadi tidak hairanlah jika mereka yang tipis imannya (mohon di lindungi Allah) yang sanggup menerima cara pembomohan dari sami2 serta tok cha dari agama lain. Mereka juga sanggup menggunakan ilmu perbomohan yang secara terangnya berasaskan kepercayaan agama lain dan sama sekali bertentangan dengan Islam dalam memenuhi cita 2 mereka. Ya Allah lindungilah aku dari termasuk dalam golongan yang rosak akidahnya. Tanpa akidah yang tepat , amal akan tertolak, dan neraka lah tempat istirahatnya.... Ya Allah lindungilah aku dari akidah yang salah ... Amin

No comments:

Post a Comment