Thursday, January 22, 2009

Barrack Hussein Obama, untungkah dunia islam?

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang menjadikan sesuatu yang mustahil di suatu zaman, menjadi realiti di satu zaman yang lain. Dulu bangsa kulit hitam di pandang sebagai abdi yang hina di bumi Amerika, tapi 200 tahun selepas sistem perhambaan di lupuskan Abraham Lincoln, bangsa hamba di angkat menjadi tuan. Dari tindak tanduknya sehari dua ini, Obama nampaknya begitu giat mengubah perkara2 yang menjadi ortodok kepada US , terutamanya dalam sikap superioritynya. Perintah untuk menutup Guantanamo Bay serta menitikberatkan penganut dan negara Islam dalam ucapan sulungnya yang ulung menunjukkan betapa kuat iltizam beliau untuk mengubah wajah super hero Amerika. Hari ini di maklumkan yang Obama telah mengeluarkan arahan dan tindakan seperti kenaikan gaji di White House bagi mengelakkan pelobi , menggunakan peluang yang terhidang untuk melobi polisi yang di tetapkan oleh presiden.
Israel juga mengganyang Palestin semasa george w Bush , dan ada penganalisa memandangnya sebagai skeptikalnya rejim zionis terhadap dasar luar Obama yang bukan lagi pak angguk seperti Bush yang sangup turun dari podium semata2 untuk menjawab panggilan Olmert meminta pembatalan arahan Rice kepada duta US di PBB  untuk menyokong resolusi kepada berkecuali.
Tapi sahabat-sahabat sekalian, anda harus ingat, Obama mempunyai pelbagai rintangan untuk menukar corak pemerintahan di US. Dikelilingnya begitu banyak pelobi2 yang pastinya akan mempunyai taring apabila tarikh presidensi penggal pertamanya berakhir 4 tahun akan datang. Sudah pasti pelobi yahudi yang kaya dan mengawal media-media dunia menghentam dan mengganyang beliau dengan teruk.... pastinya dia perlu berjaga. Begitu juga hero2 penasihat2 di sekelilingnya ..... mereka juga mempunyai pelbagai kepentingan dan kebergantungan. Orang kanan atau chief of white house staff Rahm emanuel , orang pertama di lantik selepas mendapat mandat rakyat adalah Yahudi. Jangan saudara saudari lupa, bagaimana ayah kepada Rahm emanuel pernah mengeluarkan kenyataan , yang anaknya pasti menyokong zionis, seperti mana beliau sendiri yang mendokong penuh kepercayaan zionis dan ketuanan bangsa yahudi. Memang benar Rahm mengeluarkan kenyataan diplomatik dengan menyatakan pandangan beliau dan bapanya adalah berlainan... tapi itu hanyalah sekadar kenyataan diplomasi ..... hakikatnya? ..... Hanya Allah yang Tahu. Dan adakah Persepsi Obama benar2 bersifat international? .. apalah di harapkan dari seorang yang ditinggalkan bapanya ketika masih bertatih, dan pengalamannya masa kecil di Indonesia menjadikan persepsi beliau lebih terbuka? Apakah beliau akan membantu dan menegakkan keadilan bagi Umat Islam? ....... Hanya Allah yang lebih mengetahui....... dan janganlah terlalu mengharap........    :)

2 comments:

  1. Salam ziarah,,

    Obama bukan sape2 utk Islam..usah kita harapkan sesuatu yang belum pasti..teruskan jihad walau hanya dengan sebotol pepsi..kelak ada nilaian di sisi Allah..

    ReplyDelete
  2. saya bersetuju 100% dengan saudara

    ReplyDelete