Friday, February 6, 2009

haramkah menyambut valentine's day? petikan khutbah 6 feb 2009

Kelmarin, khatib menyampaikan khutbah bertajuk mantapkan iman umat cemerlang. Di antara intipati yang menarik perhatian adalah berkaitan dengan isu hari Valentine day. Khatib dengan jelas memetik fatwa yang dikeluarkan oleh majlis fatwa negara di penghujung 2005 yang dengan jelas menghukumkan haram dalam menyambut Valentine's day. Tapi sayangnya, khutbah tidak menghuraikan dengan jelas alasan pengharaman itu. Ia cuma menceritakan gejala2 yang tidak elok , termasuklah seks bebas di akhir sambutan valentine's day.
Aku bersetuju 100% berkaitan dengan pengharaman itu. Ramai di kalangan mereka yang belum kahwin mengambil kesempatan dari suasana romantik 14 februari untuk melampiaskan hawa nafsu dengan cara yang tidak wajar. Bahkan Valentine's day turut dikaitkan dengan tokoh2 agama dari kristian, dan sehingga keperingkat ada cerita tentang kisah bunuh diri seorang tokoh kristian kerana cinta ............................................. Masya Allah.
(sila baca dihttp://en.wikipedia.org/wiki/Valentine's_Day .... tapi pelik sebab bila nak klik dia akan jadi http://en.wikipedia.org/wiki/Valentine pesal ha? so kalau nak baca type balik Valentine's_Day atau search kat wiki :) )
Allah tidak pernah menghalang sifat kasih sayang sesama manusia. Rasulullah adalah tauladan utama berkaitan kasih sayang dan romantik yang selari dengan kehendak pencipta , bukannya para pencinta yang menjadikan cinta duniawi sebagai panduan hidup. Jangan ditiru pengorbanan si Qais terhadap laila , ataupun Romeo dan juliet. Tapi tirulah pengorbanan dan Doa Abu salamah terhadap ummu salamah, mahupun Rasulullah terhadap isteri2 baginda...
Ya Allah kekalkan dan tambahkanlah kebahagiaan dalam rumahtanggaku, keluarga ku dan rumahtangga seluruh umat Islam. Jauhkanlah kami dari bercerai berai dan melakukan sesuatu yang Engkau tidak redhai... Amin

No comments:

Post a Comment