Sunday, March 15, 2009

Nur Madihah terima penghargaan

dipetik dari utusan online 15/3/2009

KEPALA BATAS 14 Mac – Anak nelayan, Nik Nur Madihah Nik Mohd. Kamal yang memperoleh keputusan 20A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), hari ini menerima penghargaan khas daripada Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.


Pelajar Sekolah Menengah Agama Arab Maahad Muhammadi, Kota Bharu, Kelantan itu menerima penghargaan berkenaan sempena majlis pelancaran Hari Penternak, Petani dan Nelayan peringkat Negeri Pulau Pinang di sini hari ini.

Penghargaan khas itu disampaikan sendiri oleh menteri berkenaan, Datuk Mustapa Mohamed pada majlis tersebut yang turut dihadiri ibu bapa pelajar itu, Mariani Omar, 42 dan Nik Mohd. Kamal Husin, 41.

Selain sijil penghargaan, Nik Nur Madihah, 18, turut mendapat sumbangan cek RM4,000 iaitu masing-masing RM2,000 daripada Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) dan Yayasan Nelayan Malaysia (Yanim).

Mustapa dalam ucapan perasmiannya pada majlis itu berkata, pihaknya berharap kejayaan Nik Nur Madihah memberi inspirasi kepada anak-anak nelayan lain supaya mencatatkan pencapaian cemerlang dalam akademik.

“Saya dan rakan-rakan dalam kementerian cukup berbangga dengan apa yang dicapai adik Nik Nur Madihah (dalam SPM) dan beliau membuktikan bahawa anak nelayan juga boleh berjaya.

“Kita harap kejayaannya memberi inspirasi untuk kita semua dan tidak sesekali menjadikan kesusahan hidup sebagai halangan untuk berjaya,” katanya.

Turut hadir pada majlis itu ialah Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, Law Choo Kiang, Ketua Setiausaha Kementerian itu, Datuk Mokhtar Ismail dan Ketua Pengarah Perkhidmatan Veterinar Malaysia, Datuk Dr. Abdul Aziz Jamaluddin.

Nik Nur Madihah mencipta sejarah memperoleh keputusan cemerlang dalam SPM yang diumumkan Jumaat lalu dengan mendapat 19 1A dan satu 2A.

Sementara itu, Mustapa berkata, golongan penternak, petani dan nelayan di negara ini sangat bertuah kerana mendapat pelbagai bentuk bantuan daripada kerajaan berbanding rakan-rakan mereka di negara lain.

“Saya sudah pergi banyak negara dan bertanya kepada petani, penternak atau nelayan. Kerajaan mereka tidak pernah memberi insentif yang begitu banyak kepada mereka.

“Tujuan kerajaan amat mudah. Dengan memberi bantuan, kita harap jumlah hasil dapat ditingkatkan untuk kegunaan rakyat dan pada masa sama memberi limpahan pendapatan kepada petani, penternak atau nelayan,” katanya.

No comments:

Post a Comment